Η δική μας 25η Μαρτίου ήταν διαφορετική…

Πιστοί στη διδακτέα μας ύλη για την Τουρκοκρατία στον ελλαδικό χώρο, το επίπεδο ΙΙΙ ασχολήθηκε με την Επανάσταση του 1821 στο μάθημα της 16ης Μαρτίου, δηλαδή στο τελευταίο μάθημα πριν τις σχολικές διακοπές και την εθνική επέτειο του 1821.
Μα αυτό το μάθημα, όπως και όλα τα άλλα, είχαν άλλο αέρα.. Θα λέγαμε, είχε έναν αέρα ελευθερίας και τέχνης…

Το μάθημα ήταν χωρισμένο σε ενότητες:

1. “ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ. Πώς είδε ο Διονύσιος Σολωμός την Ελευθερία στο έργο του Ύμνος εις την Ελευθερία?”. Μέσα από τις πρώτες περίπου 12 στροφές του Ύμνου εις την Ελευθερία προσπαθήσαμε να αποκρυπτογραφήσουμε λίγο το πνεύμα της εποχής όσον αφορά τον Αγώνα, τη βοήθεια από τους ξένους και κυρίως τις εμφυλιακές διαμάχες. 
2. “ΤΙΜΕΣ ΗΡΩΩΝ”. Μέσα από κάποια γλυπτά στην Αθήνα και μέσα από μία οδό, σκιαγραφήσαμε το πορτρέτο και την προσφορά στην επανάσταση κάποιων σπουδαίων οπλαρχηγών του 1821. Είδαμε τον διάσημο ανδριάντα του Κολοκοτρώνη στην οδό Σταδίου, τα αγάλματα των Μαντώ Μαυρογένους, Παλαιών Πατρών Γερμανού, Παπαφλέσσα και Κανάρη στο Πεδίον του Άρεως και, τέλος, την Rue Botzaris στο Παρίσι. 
3. Ο ΓΕΡΟΣ ΤΟΥ ΜΟΡΙΑ. Με αφορμή τον ανδριάντα του Κολοκοτρώνη, σταθήκαμε όχι μόνο στη δράση του στην Επανάσταση, αλλά οι μαθητές είδαν επίσης και την εκπληκτική ιστορία του γλυπτού!! Ενώ σταθήκαμε επιπλέον στην παράδοση των συμβολισμών των γλυπτών στρατηγών και πολεμιστών με άλογα. 
4. ΜΑΧΕΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ. Πώς η τέχνη της ζωγραφικής απεικόνισε τραγικά στιγμιότυπα της επανάστασης?? Είδαμε τη σφαγή της Χίου, τα Δερβενάκια, το θάνατο του Παπαφλέσσα, το λάβαρο στην Αγία Λαύρα, την Έξοδο του Μεσολογγίου, τα “Ερείπια του Μεσολογγίου” και άλλα. Μάλιστα πάνω στο κίνημα του Οριενταλισμού και την απεικόνιση της ελληνικής επανάστασης από τον Ντελακρουά, θα ασχοληθούμε σε ένα δίωρο μάθημα στο τέλος της χρονιάς.  

Gysis_Nikolaos_After_the_destruction_of_Psara
5. ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ. Με αφορμή μια φωτογραφία της διακήρυξης της ελευθερίας που συντάχθηκε στην πρώτη εθνοσυνέλευση το 1821, γνωρίσαμε συνοπτικά τις πολιτικές διαμάχες τη δεκαετία του 1821, τις πιο σπουδαίες προσωπικότητες και τις συνέπειες. Με απαρχή μάλιστα τον εμφύλιο, είδαμε σχετικά αναλυτικά την πορεία του Ιμπραήμ στην Πελοπόννησο, την φυλακή του Κολοκοτρώνη και την αντίσταση του Παπαφλέσσα στο Μανιάκι. 
6. ΤΟ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ ΚΑΙ Η ΕΠΙΡΡΟΗ ΤΟΥ. Αναμφισβήτητα, η έξοδος και το δράμα στο Μεσολόγγι επηρέασε με τρόπο σχεδόν καθολικό την ποίηση, το θέατρο, τη λογοτεχνία της εποχής στην Ευρώπη. Αυτή την επιρροή εμείς χθες την είδαμε μέσα από δύο τρόπους: πρώτα, είδαμε συνοπτικά αποσπάσματα από έργα που γράφτηκαν λίγες εβδομάδες μετά τον Απρίλιο του 1826 σε Ελβετία και Γαλλία για να τιμηθούν οι Έλληνες ήρωες του Μεσολογγίου. Σε εκείνο όμως που σταθήκαμε περισσότερο στο χθεσινό μας μάθημα ήταν ένα πολυσέλιδο απόσπασμα ενός ποιήματος στα γαλλικά που γράφτηκε το Μάιο του 1826 στη Γενεύη για το Μεσολόγγι με στόχο να αφυπνισθεί η Ευρώπη υπέρ του ελληνικού αγώνα. Το ποίημα ονομάζεται La ruine de Missolonghi και συντάκτης του είναι ο Charles Didier. 
Είμαστε βέβαιοι πως από αυτό το μάθημα, οι μαθητές μας εντυπωσιάστηκαν ιδιαίτερα και πήραν ένα πολύ χαρακτηριστικό και τόσο διαφορετικό μάθημα περί της ελληνικής επανάστασης. Τους έγινε δε πιο οικείο όταν μεταφράσαμε στίχο προς στίχο (!!!) το ποίημα που γράφτηκε στη Γενεύη στα γαλλικά και που μιλάει τόσο θαρραλέα υπέρ των Ελλήνων.
Αυτό το τελευταίο κομμάτι αποτέλεσε “γέφυρα” με το επόμενο μάθημά μας στις 6 Απριλίου, όταν για δύο ώρες προσπαθήσαμε να σκιαγραφήσουμε το φιλελληνικό πνεύμα στην πρώτη χώρα που έτεινε χείρα φιλίας στην επαναστατημένη Ελλάδα, την Ελβετία!!!! 

Αλλά για αυτό μείνετε συντονισμένοι στο μπλογκ μας να πληροφορηθείτε περισσότερα προσεχώς…

This slideshow requires JavaScript.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s